Alla inlägg under januari 2013

Av Johan Svensson - 14 januari 2013 09:30

En av de vanligaste frågorna om poker (NLH) som jag får är hur man vet hur man ska agera innan floppen. Rent generellt brukar jag rekommendera nybörjare att hålla sig till  spelets tio bästa händer och lägger alla andra.


Topptiostarthänderna är, i ordning efter hur löftesrika de är inbördes: A-A, K-K, Q-Q, A-K, J-J, 10-10, 9-9, 8-8, A-Q och slutligen 7-7.


Erfarenheten har visat mig att dessa är de starkaste starthänderna i hold'em. Denna "överlevnadsstrategi" för nybörjare är avsedd att hålla dig kvar i partiet medan du lär dig de mera finessartade tekniker som krävs för att kunna vinna pengar i hårdare partier eller för att vinna ännu mer pengar i lättare partier. Och i en del partier räcker just den här strategin till för att bli en vinnare.


Med enbart den här tålamodskrävande strategin, och knappast mycket mer av pokerlärdom, klarade jag av att sopa rent i partierna i Madison. Vad som inträffar när du konsekvent bara spelar topptiostarthänderna är att dina motståndare börjar bli rädda för dina betar och höjningar, eftersom de märker att du alltid spelar utifrån en styrkeposition.


Denna rädsla ger dig utrymmet att i fortsättningen använda några andra manövrer, när du har tagit till dig de fördjupande och mera avancerade råd som jag kommer att ge dig senare. Med andra ord lär du dig den rätta grunden genom "topptiohandstrategin". Du kommer att behöva denna grund när du utökar din arsenal med fördjupad och avancerad strategi, eftersom det i hårdare partier inte kommer att räcka med att spela supertight för att ta hem potterna: de bra starthänderna får du inte tillräckligt ofta, och — vad kanske viktigare är — du riskerar att bli aningen för förutsägbar.


Om du bryter ned limit hold'em i dess grundläggande element, rekommenderar god spelteori att du inväntar starka starthänder innan du ger dig in i en giv, eftersom mörkarna är tämligen små i relation till pottstorlekarna, såvida du inte sitter med i ett mycket tight parti (vilket är ovanligt i låglimit).


Det kan förefalla en smula tråkigt att enbart spela dessa topptiostarthänder: när allt kommer omkring spelar de flesta poker bara för att ha trevligt och umgås — för underhållningens skull, med andra ord. Kör för det, men om du vill vinna pengar måste du visa upp tålamod och underhålla dig själv på annat sätt. Och hur underhållande är det för övrigt att spela alla givar och förlora de flesta av dem?



Av Johan Svensson - 5 januari 2013 10:45

Medan jag hållit på att lära ut grunderna i hold'em, har jag många gånger refererat till fördelen med att ha position. Att ha position i hold'em, det vill säga vara en av de spelare som agerar sist under en runda, är en stor fördel. Du kan luta dig tillbaka och vänta på att alla andra före dig ska agera. Om din motspelare betar och du är stark så kan du höja och i praktiken dubbla mängden pengar som åker in i potten och höja ut andra starka händer från potten genom att göra det dubbelt så dyrt för dem att syna.


 


Om din motspelare betar och du är svag, så kan du lägga dig. Om din motspelare checkar (i detta fall visar han svaghet gentemot dig) så kan du agera med din hand efter omständigheterna. Genom att agera sist får du en bättre känsla för styrkan hos dina motspelares händer. 


Fördelen av position när du spelar kort är helt enkelt fördelen av mer information. 

Galen i spel

 

Presentation

Hej och välkommen till min sida om att spela om pengar på nätet. Här delar jag med mig av mina råd, tips och erfarenheter. Kommentera gärna!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Kataloger:

SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg 1000länkar.com - gratis länkkatalog

Ovido - Quiz & Flashcards